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Allgemeine Strahlentherapie Maligner Tumoren / Radiation Therapy of Malignant Tumours (General Considerations), Softcover reprint of the original 1st ed. 1967 Coll. Handbuch der medizinischen Radiologie Encyclopedia of Medical Radiology, Vol. 18

Langue : Allemand

Auteur :

Couverture de l’ouvrage Allgemeine Strahlentherapie Maligner Tumoren / Radiation Therapy of Malignant Tumours (General Considerations)
Die moderne Strahlentherapie ist eine auBerst komplexe MaBnahme. Es werden therapeutische Eingriffe vorgenommen, die sich sowohl in kurativer als auch palliativer Beziehung sehr niitzlich auswirken konnen, die aber auch, wie jede andere effektive Therapie, nachteilige Folgen haben konnen. Es handelt sich urn die Ausiibung einer arztlichen Kunst, die auf einer ganzen Reihe von Kenntnissen aufbauen muB, ohne welche die Behandlung nur Stiickwerk bleiben und unweigerlich zum Anstieg von MiB­ erfolgen und sogar zu Schaden fiihren miiBte. Die vornehmlich kurative Behandlung bei den einzelnen Geschwiilsten wird in Band XIX und XX behandelt. Wie man beispielsweise die allgemeine von der speziellen pathologischen Anatomie trennt, so ist es auch sinnvoll, von einer allgemeinen und speziellen Strahlentherapie zu sprechen. Wir glauben, daB es sowohl niitzlich als auch notwendig ist, die allgemeine Strahlentherapie in einem eigenen Band getrennt zu be­ arbeiten, weil eine Zusammenfassung nicht nur nicht existiert, sondern bei dem raschen Fortschritt un serer Kenntnisse einem realen Bediirfnis entspricht.
A. Gut-und Bösartigkeit von Tumoren..- I. Einleitung.- II. Geschichtliche Entwicklung der Hauptbegriffe.- III. Gut- und Bösartigkeit von Tumoren als Gegenstand der Grundlagenforschung.- 1. Bemerkungen zur experimentellen Tumorforschung.- 2. Eigenschaften der Tumoren.- a) Vorwiegend morphologische Eigenschaften.- ?) Zellbild.- ?) Chromosomen und Zellteilung.- ?) Gewebebild.- ?) Wachstum und Ausbreitung.- ?) Versuche zur Integration morphologischer Merkmale.- b) Vorwiegend funktionelle Eigenschaften.- ?) Stoffwechsel.- ?) Antigenität.- c) Besondere Tumor-Wirt-Probleme.- ?) Kachexie.- ?) Progression.- ?) Regression.- d) Gesamtbeurteilung der Tumoren.- IV. Gut- und Bösartigkeit von Tumoren als Gegenstand der klinischen Medizin.- 1. Lokalisationsbedingte Lebensbedrohung durch gutartige Tumoren.- 2. Zwischenbereich von Gut- und Bösartigkeit: bedingte Gutartigkeit und Halbbösartigkeit.- V. Abschluß.- VI. Zusammenfassung.- Literatur.- B. Allgemeine Richtlinien der Tumorbehandlung..- I. Die Tumorzelle ist der Träger der Tumor-Erkrankung.- II. Nur die vollständige Entfernung oder die restlose Zerstörung des Tumors sind heute bewiesene Voraussetzungen für die bleibende Tumorfreiheit.- III. Die erste Behandlung entscheidet über das Schicksal des Geschwulstträgers.- IV. Operation und Bestrahlung wirken im Effekt gleichartig auf den Tumor, sie sind deshalb keine rivalisierenden Behandlungsverfahren.- V. Kenne die Grenzen jedes Behandlungsverfahrens !.- VI. Der Strahlentherapeut soll ein behandelnder Arzt sein !.- Literatur.- C. Organization of the fight against cancer..- 1. Introduction.- 2. Professional programs.- 3. Prevention.- 4. Diagnosis.- 5. Surveys.- 6. Treatment.- 7. Follow-Up.- 8. Lay programs.- 9. Special facilities.- a) Cancer detection centers.- b)Cancer clinics.- c) Cancer institutes and hospitals.- d) Cancer-phobia incidental to cancer detection propaganda.- 10. Agencies in other countries.- a) Sweden.- b) Denmark.- c) Finland.- d) Great Britain.- e) U.S.S.R.- f) France.- General References.- C I. Die Organisation der Krebsbekämpfung in der Schweiz..- C II. Die Organisation der Krebsbekämpfung in Dänemark..- C III. Organization of cancer control in Poland..- 1. Historical outline.- 2. Organization and objectives.- 3. The present oncologic organization of cancer hospital and detection centers in Poland.- 4. Service provided by the oncological network.- 5. Preventive action.- 6. Care of the incurable patients.- 7. Training of the staff.- 8. Scientific information.- 9. Public education.- 10. Statistics.- References.- C IV. Die Organisation der Krebsbekämpfung in Nordrhein-Westfalen. Aufgaben, Wege und Wandlung..- 1. Die Laienaufklärung.- 2. Die ärztliche Fortbildung.- 3. Mitteilungsdienst.- 4. Bibliothek.- 5. Die Konsiliarstellen.- 6. Die cytologischen Zentren.- 7. Die Außenstationen.- 8. Die Klimastationen.- 9. Die Zentralstelle.- a) Untersuchungen über krebstypische Eiweißkörper bei Tumoren und ihre molekulare Struktur.- b) Untersuchungen über den Einfluß zellwachstumshemmender Medikamente auf den Stoffwechsel von Tumoren.- c) Wirkungsmechanismus von Medikamenten.- d) Untersuchungen über Virus-Leukämien.- e) Experimente mit Cytostaticis.- f) Untersuchungen über eine kombinierte zellwachstumshemmende Wirkung.- 10. Wissenschaftsrat.- 11. Das klinische Forschungsinstitut in Essen.- 12. Der Westfälische Verein für Krebs- und Lupusbekämpfung.- C V. Information regarding the organization to combat cancer in Italy..- 1. The Italian league against tumours.- 2. Research and treatment institutes.- a)Tumour institutes.- b) Hospitals with special tumour departments.- c) Provincial centres for the diagnosis and treatment of tumours.- 3. Scientific research.- 4. Teaching.- D. Statistics in cancer..- I. History of Methods.- 1. General.- 2. Autopsy statistics.- 3. Prevalence.- 4. Mortality statistics.- 5. Registration.- 6. Interview studies.- a) Retrospective studies.- b) Prospective studies.- 7. Genetical statistics.- a) Pedigree studies.- b) Twin studies.- c) The quantitative significance of genetics in cancer.- 8. International coordination.- a) World Health Organization.- b) Non-governmental agencies.- ?) Nomenclature and staging.- ?) Inter-regional comparison.- II. General theories on cancer based on statistics.- 1. General disposition.- a) Heredity.- b) Cramer’s theory.- c) Multiple cancer.- d) Negative correlation with atherosclerosis.- 2. Mutation theory.- III. Various malignant neoplasms.- 1. Upper respiratory and digestive tracts.- a) Tobacco smoking.- b) Chewing of tobacco (Betel).- c) Alcohol.- d) Syphilis.- 2. Alimentary canal.- a) Oesophageal carcinoma.- ?) Occupational distribution.- ?) Social distribution.- ?) International distribution.- ?) Genetical studies.- ?) Syphilis.- ?) Tobacco.- b) Gastric carcinoma (International statistics).- ?) Classification.- ?) Reviews from various countries.- ?) International differences.- ?) Quality of diagnosis.- ?) Reality of decrease.- ?) Social distribution.- ?) Genetical studies.- ?) General evaluation.- 3. Bronchial carcinoma.- a) Demographical studies of increase.- ?) Reality of increase.- ?) Sex.- ?) Socio-economical status.- ?) Age distribution analyzed by Cohorts.- ?) Urban/rural ratio.- ?) National differences.- ?) Histological type.- b) Interviews.- ?) Retrospective studies.- ?)Prospective studies.- ?) Special results from interview studies.- c) Conclusions.- 4. Tumours of the urinary bladder.- a) Occupational tumours.- b) Bilharziasis.- c) Tobacco smoking etc.- 5. Mammary carcinoma.- a) History.- b) Age.- c) Gynecological record.- d) Trauma.- e) Laterality.- f) Heredity.- g) International comparisons.- h) General.- 6. Uterine cancer.- a) Pre-invasive cervical carcinoma.- b) Heredity and race.- ?) Heredity.- ?) Race.- c) Socio-economic conditions.- d) Syphilis.- e) Sexual activity.- ?) Monastic state.- ?) Reproduction.- ?) Sexual activity, sensu strictiori.- f) Jewish rite.- ?) Rarity of cervical carcinoma.- ?) Circumcision.- ?) Periods of abstention.- 7. Leukaemias and allied diseases.- a) General.- b) Age curves.- c) Children.- ?) Chromosomal aberrations.- ?) African lymphosarcoma.- d) Ionizing radiation.- e) Virus.- f) Groups of cases.- IV. Therapeutic statistics.- V. Future.- References.- E. Die strahlentherapeutische Klinik..- 1. Prinzipielle Gesichtspunkte.- 2. Wesentliche Organisationsprobleme.- 3. Die Organisation der Klinik.- a) Ankunft des Patienten.- b) Die Poliklinik.- c) Die Bettenstation.- d) Das klinische Laboratorium.- e) Das Photolaboratorium.- f) Die Operationsabteilung.- g) Die Behandlungsabteilungen.- ?) Konventionelle Röntgenbestrahlung.- ?) Hochvoltabteilung.- ?) Abteilung für radiogynäkologische intrakavitäre Bestrahlung.- ?) Isotopenabteilung.- ?) Behandlungsplanung.- h) Die Statistikabteilung.- i) Das Archivsystem.- k) Die Bibliothek.- 1) Die Fürsorge.- 4. Der Arbeitseinsatz des radiophysikalischen Zentrallaboratoriums.- 5. Unterricht für Studenten, Ärzte und Spezialisten.- 6. Forschung. Radiobiologie.- 7. Andere strahlentherapeutische Kliniken.- 8. Zusammenfassung.- Literatur.- F I. Generaltumour staging..- 1. Classification.- 2. Staging.- 3. Clinical staging — its rules and critera.- 4. The T.N.M. system of staging.- a) The primary tumour — T.- b) Regional lymph nodes — N.- c) Distant metastases — M.- 5. The staging of certain cancers.- a) Cervix uteri.- b) The breast.- c) The larynx.- d) The pharynx.- e) The nasopharynx.- f) The oropharynx.- g) The hypopharynx.- h) Lip and buccal cavity.- 6. Other sites.- a) The urinary bladder.- b) Thyroid gland.- c) The oesophagus.- d) The stomach.- e) The colon.- f) The rectum.- g) The lung.- References.- F II. Stadieneinteilung der gynäkologischen bösartigen Tumoren..- 1. Allgemeines über die Stadieneinteilung.- 2. Das Carcinoma cervicis uteri.- a) Definition.- b) Stadieneinteilung des Carcinoma cervicis uteri.- 3. Das Carcinoma corporis uteri sowie die Nebengruppen: das Carcinoma corporis et endocervicis, das Carcinoma uteri et ovarii und das Carcinoma pelvis.- a) Definitionen.- b) Stadieneinteilung des Carcinoma corporis uteri.- 4. Das Carcinoma vaginae sowie die Nebengruppen: das Carcinoma vaginae et cervicis und das Carcinoma vaginae et vulvae. Ferner das Carcinoma urethrae.- a) Definitionen.- b) Stadieneinteilung des Vagina-Carcinoms.- 5. Das Carcinoma vulvae.- a) Definition.- b) Stadieneinteilung des Carcinoma vulvae.- 6. Das Carcinoma ovarii.- a) Definition.- b) Stadieneinteilung des Carcinoma ovarii.- 7. Allgemeine Fragen der Stadieneinteilung gynäkologischer Carcinome.- a) Umfassende Klassifizierungssysteme.- b) Der mikroskopische Nachweis.- c) Die zulässigen Untersuchungsmethoden.- d) Über die Genauigkeit bzw. die Grenzen der Stadieneinteilung gynäkologischer Carcinome.- Literatur.- G. Histologic and biologic response of tumours to irradiation..- I. Morphologic changes in irradiatedtumours.- 1. Introduction.- 2. Cytologie changes in irradiated tumour cells.- a) The cell as a whole.- ?) Temporary effects.- ?) Permanent effects.- b) Details of cellular changes.- ?) Nuclear changes.- ?) Cytoplasmatic changes.- c) Interpretation of cellular changes.- 3. Histologie changes in irradiated tumours.- a) Regressive changes in tumour parenchyma.- b) Roentgen irradiation and differentiation of neoplastic cells.- c) Stroma and vessels in tumour tissue.- ?) Morphologic changes.- ?) Interpretation of stromal and vascular changes.- 4. The significance of histologie studies in radiation therapy.- II. Biologic reactions in irradiated tumours.- 1. Introduction.- 2. The inherent radiosensitivity of tumour cells.- a) Radiosensitivity of cell populations in vitro according to Puck.- b) Radiosensitivity of cells in vivo and in vitro.- c) Comments.- 3. Reciprocal effect of irradiated and non-irradiated cells.- a) Normal tissue.- b) Tumour tissue.- 4. Immunity and radiation response.- a) Immune factors on transplantation of irradiated tumours.- b) Experimental evidence of variation in radioresponse by immune factors.- c) Morphologic evidence of immune factors in irradiated tumours.- 5. Induced radioresistance.- a) Introduction.- b) General considerations on the adaptation of neoplastic cells — progression of tumours.- c) Induced radio-resistance of normal cells.- d) Induced radioresistance of tumours.- ?) Radioresistance due to changes in the neoplastic cells.- ?) Effect of stroma and host-tumour relationship.- Experimental evidence.- Pathologic-anatomic and clinical experience.- Metabolic and biochemical observations.- e) Summary.- 6. Irradiation and metastases.- References.- H. Die Strahlensensibilität der Tumoren..- I. Einleitung.- 1. Einige Eigenschaftender Tumorzellen, die dazu beitragen, ihre Strahlenempfindlichkeit besser zu verstehen.- 2. Die ionisierenden Strahlungen.- 3. Die Art der Anwendung der ionisierenden Strahlung.- 4. Versuch der klinischen Definition der Strahlenempfindlichkeit der Geschwülste.- II. Zusammenstellung der Effekte der ionisierenden Strahlung bei normalen und tumorösen Zellen.- 1. Celluläre Strahlenschäden.- 2. Unterteilung der Wirkungen.- 3. Der strahlenempfindliche Zeitpunkt während der Mitose.- 4. Wirkungsweise der ionisierenden Strahlen.- III. Übertragung spezieller Kenntnisse der Strahlenempfindlichkeit der normalen Gewebe des Menschen auf Krebsgewebe.- 1. Notwendigkeit, die Strahlenempfindlichkeit der gesunden Gewebe zu kennen.- 2. Die Bedeutung der verschiedenen Strahlenläsionen des Bindegewebes für die Beurteilung der Strahlenempfindlichkeit.- 3. Strahlenempfindlichkeitsskala der gesunden Gewebe.- IV. Die Bedeutung der histologischen Untersuchung für die Beurteilung der Strahlenempfindlichkeit der Tumoren.- 1. Allgemeine Bemerkungen über den Wert und die Grenzen der histologischen Untersuchung.- a) Der klinische Befund.- b) Der statistische Befund.- c) Der histologische Befund.- 2. Die histologische Untersuchung als Kriterium zur Beurteilung der Strahlensensibilität verschiedener Tumorgewebe.- 3. Einteilung verschiedener Tumorgewebe nach ihrer Strahlenempfindlichkeit.- 4. Die histologische und cytologische Untersuchung als Maßstab für die Strahlensensibilität bei verschiedenen Formen der gleichen Tumorart.- a) Bedeutung des ernährenden Stromas.- b) Bedeutung der Gewebe- und Zellenmorphologie.- c) Bedeutung der Serienbiopsie vor, während und nach der Strahlenbehandlung.- d) Bedeutung des DNS-Gehalts im Kern.- 5. Bedeutung der Cytodiagnostik bei der Beurteilung derStrahlensensibilität der Tumoren.- V. Beurteilung der Strahlensensibilität von anderen Kriterien aus als denjenigen der Histologie.- 1. Alter und Geschlecht des Patienten.- 2. Allgemeinstatus.- 3. Die Superinfektion.- 4. Anamnestische Angaben.- 5. Sitz des Tumors.- a) Der Ausgangspunkt des Tumors.- b) Das Tumorbett.- c) Die Radioresistenz.- d) Die therapeutische Zugänglichkeit.- e) Der makroskopische Aspekt des Tumors.- f) Die Ausdehnung des Tumors.- ?) Das Gesamtvolumen.- ?) Die lokale Ausdehnung.- ?) Die Infiltration des Knorpels.- ?) Die regionären Drüsenmetastasen.- ?) Die Fernmetastasen.- g) Die Gefäßversorgung.- h) Die Radioimmunisation.- VI. Änderung der Strahlensensibilität der Geschwülste durch Faktoren, die vom Radiotherapeuten abhängen.- 1. Die Änderungen der Strahlensensibilität durch Beeinflussung des Allgemeinstatus oder des lokalen Tumorstatus.- 2. Beeinflussung der Strahlensensibilität durch Medikamente.- a) Hormonale Beeinflussung.- b) Kombination mit Vitaminen.- c) Die Chemotherapie im engeren Sinn und Bestrahlung.- Zusammenfassung.- Literatur.- J. Palliative radiotherapy and the treatment of advanced or incurable cancer..- I. Palliative radiotherapy.- 1. General background of the problem.- a) Biological basis of palliative radiotherapy.- b) Indications and limitations of palliative treatment of cancer and neoplastic diseases by radiation.- c) Equipment and techniques of palliative radiotherapy.- ?) Conventional equipment.- ?) Linear accelerators, betatrons and units with a high charge of radioelements.- ?) The radioisotopes.- d) Dosage, duration and special techniques in palliative radiotherapy.- ?) Treatment of a single tumour or a limited number of tumours.- ?) Multiple and disseminated tumours.- ?) Whole-body irradiation.-?) Regional irradiation.- ?) Dosage and techniques in the administration of isotopes.- ?) Isotopes for irradiation of the pituitary.- e) Surgery and palliative radiotherapy.- ?) Surgical excision.- ?) Surgery of access.- ?) Deviation or decompression surgery.- ?) Reparative surgery.- f) Chemotherapy and palliative radiotherapy.- ?) The principal chemotherapeutic agents and their mode of action.- ?) The place and the indications of chemotherapy in palliative radiotherapy.- ?) Protection and restoration of the bone marrow and intestinal mucosa.- g) Hormone therapy and palliative irradiation.- ?) The basis of hormone therapy.- ?) The role of hormone therapy in palliative radiotherapy.- II. The palliative treatment of the principal tumours.- 1. Tumours of the skin.- a) Squamous-cell epithelioma.- b) Basal-cell epithelioma.- c) Melanomas.- d) Rare tumours.- 2. Tumours of the upper respiratory and digestive passages.- a) Epithelioma of the upper respiratory passages.- b) Sarcoma of the upper respiratory passages.- c) Palliative treatment of tumours of the salivary glands.- d) Cancer of the hypopharynx.- e) Cancer of the larynx.- 3. Cancer of the lung.- a) Operable cancer of the lung.- b) Inoperable cancer of the lung.- 4. Tumours of the alimentary canal.- a) Cancer of the oesophagus.- b) Cancer of the stomach.- c) Tumours of the small intestine and of the colon.- d) Tumours of the rectum.- 5. Cancer of the urinary tract.- a) Cancer of the kidney.- b) Cancer of the bladder.- 6. Cancer of the genitalia.- a) Cancer of the uterus — cancer of the cervix of the uterus.- b) Cancer of the body of the uterus.- c) Cancer of the vagina and of the vulva.- d) Cancer of the ovary.- e) Cancer of the breast.- 7. Cancer of the genitalia in males.- a) Tumours of the testicle.-b) Cancer of the prostate.- c) Cancer of the penis.- 8. Cancer of the thyroid.- a) Functional thyroid cancer.- b) Non-functional cancers.- 9. Cancer of the haematopoietic organs.- a) Acute leukaemia.- b) Chronic lymphatic leukaemia.- c) Chronic myeloid leukaemia.- d) Multiple myeloma.- e) Hodgkin’s disease.- f) Lymphosarcoma.- g) Reticulosarcoma.- 10. Neoplasm of bone and soft tissues.- a) Sarcoma of bone.- b) Sarcoma of the soft tissues.- 11. Cerebral tumours.- 12. The treatment of metastases.- a) Metastases spread via the lymphatics.- ?) Lymph node metastases of low or moderate radiosensitivity.- ?) Glandular metastases from tumours of high radiosensitivity.- ?) Treatment of glandular masses in the mediastinum.- ?) Diffuse lymphatic infiltration.- b) Blood-borne metastases.- ?) Pulmonary metastases.- ?) Liver metastases.- ?) Cerebral metastases.- ?) Bony metastases.- ?) Technique of treatment of bone metastasis of breast cancer.- ?) Multiple metastases.- ?) Solitary metastases.- ?) Sterilisation.- ?) Hypophysectomy.- ?) Generalised bony metastases from cancer of the prostate.- c) Treatment of pleural and peritoneal metastases.- ?) Pleural metastases.- ?) Peritoneal metastases.- III. The care and treatment of patients who have incurable cancer or who are in the terminal stages of the disease.- 1. General.- 2. Cancer cachexia.- 3. Treatment of the chief causes and manifestations of cancer cachexia.- a) Haemorrhage and anaemia.- b) Infection.- c) Pain.- d) Gastro-intestinal symptoms and malnutrition.- 4. Other forms of anti-tumour treatment.- a) Hormone treatment.- b) Chemotherapy.- ?) Local treatment by chemotherapy.- ?) Nourishment in the terminal phase of cancer.- IV. Medical care before and after irradiation.- 1. Preparation of patients forradiotherapy.- a) Infection.- b) Anaemia.- c) Malnutrition and its consequences.- d) Heart failure. Risk of asphyxia and of obstruction.- e) Local measures preceding radiotherapy.- 2. Medical care during irradiation.- a) Radiosensitization.- b) The radioprotectors.- c) Radiation sickness.- d) Intercurrent infection.- 3. Medical care after irradiation.- a) Treatment of local reactions.- ?) Skin reactions.- ?) Mucous membrane reactions.- ?) The reactions of the connective tissue and of its derivates.- b) General medical treatment after irradiation.- ?) Treatment of changes in the haematopoietic organs following irradiation.- ?) Diet after irradiation.- ?) Sea and mountain air.- ?) Psychosomatic treatment of irradiated patients.- K. Strahlentherapie bei Tieren..- I. Einleitung.- II. Die geschichtliche Entwicklung der Strahlentherapie in der Tierheilkunde.- 1. Die erste Periode.- 2. Die zweite Periode.- 3. Die dritte Periode.- III. Therapieanlagen für Haustiere.- 1. Apparaturen.- 2. Behandlungstische.- a) Für kleine Haustiere.- b) Für große Haustiere.- IV. Die biologischen Grundlagen der klinischen Strahlentherapie bei Tieren.- 1. Das Erythem und die Epilation bei kleinen und großen Haustieren.- 2. Strahlenschäden und Strahlenschutz.- V. Indikationen für die Verwendung ionisierender Strahlen in der Tiermedizin.- 1. Haut.- a) Akute, subakute und chronische Entzündungen.- ?) Acanthosis nigricans.- ?) Acarusräude.- ?) Acne.- ?) Dermatosen.- ?) Furunkulose.- ?) Phlegmonen und Pyodermien.- ?) Seborrhoe.- ?) Sycosis vulgaris.- ?) Widerristschäden.- b) Narbenveränderungen der Haut.- ?) Keloide.- ?) Keratosen.- c) Fungusinfektionen.- ?) Aktinomykose.- ?) Botryomykose.- ?) Streptotrichose.- d) Gutartige Tumoren.- ?) Granulome.- ?) Hämangiome.- ?)Hufkrebs.- ?) Warzen.- e) Bösartige Tumoren.- 2. Unterhautzellgewebe, Muskeln, Sehnen, Gelenke und Knochen.- a) Unterhautzellgewebe, Muskeln und Sehnen.- ?) Akute und chronische Entzündungen.- ?) Gutartige Tumoren.- ?) Bösartige Tumoren.- ?) Varia.- b) Knochen und Gelenke.- ?) Akute und chronische Entzündungen.- ?) Tumoren.- 3. Leukämien.- 4. Augen.- 5. Nasennebenhöhlen und Gehörapparat.- a) Nasennebenhöhlen.- b) Gehörapparat.- 6. Speicheldrüsen.- 7. Schilddrüse.- 8. Mundhöhle und Gastrointestinaltrakt.- a) Lippen.- b) Tonsillen.- c) Anus und Rectum.- 9. Urogenitalapparat.- a) Blase.- b) Prostata.- c) Genitalapparat.- ?) Sterilisation.- ?) Uterus und Cervix.- ?) Vagina.- VI. Schlußbetrachtung.- VII. Literatur.- Namenverzeichnis — Author Index.

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